torsdag 26 februari 2009

Molly's sjal växer

Som bidrag till denna KAL stickar jag något som jag kallar för Molly's sjal; alltså en sjal inspirerad av Molly Weasley. Den har legat på is ett tag eftersom jag stickat på andra projekt, men den senaste veckan har jag stickat några varv på den varje dag och nu börjar den likna något.



På bilden ser den kanske inte så mycket ut för världen (men å andra sidan, vilken sjal på sticka ser tjusig ut?!), men nu har jag stickat över den på en längre rundsticka så att den får bättre plats att bre ut sig på. När den väl rätade ut sig så jag kunde mäta den och se att den börjar få en ganska trevlig storlek. Jag vill dock ha en stooor sjal så jag fortsätter nog att sticka en bit till.

Garnet är entrådigt ullgarn från Färgkraft och Ullcentrum som jag hade hemma i mina garnkorgar, både i form av rester och nya härvor. Tanken har varit att välja färger som passar en rödtopp som Mollys och sedan randa hejvilt. Modellen är som ni ser väldigt enkel, rätstickning från nacken och ner med omslagsökningar. Längst ner planerar jag någon form av mönster eller en snygg kant. Jag ska provsticka ett par lövmönster i helgen och se om jag kan hitta på något fint. Just lövmönster känns passande till Molly, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar